Compagnie Red Yellow & Blue. Een nieuw, jong gezelschap opgericht door theatermaker Daan van Bendegem. Met als doel nieuwe voorstellingen te maken in het hart van Utrecht. Na 5 jaar aan de acteursopleiding te hebben gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht ging Daan aan de slag, om nog meer bij te leren, als jonge theatermaker bij Theater Utrecht, waar hij regie-assistentschappen deed bij Thibaud Delpeut en Casper Vandeputte en twee voorstellingen maakte: De teloorgang van een ongekroonde idealist (2016) en de Paradevoorstelling Als je in Brabant een begrafenis plant tijdens carnaval komt er niemand (2017). 

In 2018 startte Daan zijn eigen gezelschap. In het voorjaar van 2019 produceerde Compagnie Red Yellow & Blue zijn eerste voorstelling Anna Karenina, of wat er moralistisch gezien nog van over is die Van Bendegem ontwikkelde met acteurs Ellen Goemans en Joep Hendrikx en die te zien was in Utrecht (Theater Kikker) en Den Haag (Zaal 3 / Het Nationale Theater). In de zomer stond Daan van Bendegem op Theaterfestival De Parade met een remake van zijn afstudeersolo Who’s afraid of red yellow and blue. In december aanstaande realiseert Compagnie Red Yellow & Blue de korte voorstelling Esmoreit als bijdrage aan het project De Hollanders van Theatergroep Aluin.

Voorstellingen van Daan van Bendegem zou je misschien het beste kunnen kenmerken als energiek, dynamisch en direct; in hoog tempo gaat hij op zijn doel af, altijd doelgericht, zonder al te veel omwegen. Wanneer het helpt zelfs niet vies van platvloerse middelen, een grote dosis humor en grotesk spel. Daan wil de toeschouwer bij de lurven pakken om niet los te laten. Maar nooit zonder reden. Al deze middelen dienen een doel: door te dringen tot de kern van de absurde (en uitvergrote) wereld die wordt opgevoerd. 

Niet toevallig was het vernielde schilderij ‘Who’s afraid of Red, Yellow and Blue’ van Barnett Newman thema van Van Bendegems afstudeervoorstelling: een kunstwerk, slechts bestaand uit 3 kleuren, een idioot groot rood vlak, verder niks. Hoe kan dit ogenschijnlijk simplistische beeld, dit gewild-monumentale gebaar, zoveel teweegbrengen? Hoe kan het mensen zo raken? Het is een directheid waar ook Daan naar op zoek is. 

De voorstellingen van Compagnie Red Yellow & Blue willen nadrukkelijk over het ‘hier en nu’ gaan, meer in het bijzonder over de moeizame opdracht om samen te leven. Ook wanneer wordt teruggegrepen naar klassiekers of ‘oude verhalen’ (zoals Anna Karenina en straks Esmoreit) dienen die als (vrij te bewerken) aanjager en metafoor voor de vraag waar we nu met zijn allen staan. Het keurslijf van negentiende-eeuwse conventies dat Anna Karenina gevangen houdt stond bij Daan model voor andere, maar net zo verstikkende conventies waar wij nu tegenaan lopen. Daan schrikt er niet voor terug om die parallel expliciet op te zoeken. 

 

Utrecht als basis: jongvolwassenen als beoogd publiek

Compagnie Red Yellow & Blue is gevestigd in Utrecht, qua bevolkingsopbouw een bij uitstek jonge stad, waarin we ons zeer thuis voelen. Het zijn namelijk vooral jongvolwassen bezoekers die we willen bereiken, bezoekers die zich zullen herkennen in onze thema’s en in onze vormtaal. We werpen vragen op over moraal, omgangsvormen die vooral een jongere generatie raken. Vragen over hoe je tot elkaar te verhouden, tot de gemeenschap, tot je dierbaren. En of we nu een oude Russische klassieker bij de kladden pakken of - zoals in de kerstvoorstelling volgend jaar - een heus eigentijds familietafereel: we doen het in een zo direct mogelijke theatertaal, zonder poespas, recht voor zijn raap. Nooit simplistisch, maar altijd zonder moeilijk-doenerij.