Inhoudelijk is de thematiek van de voorstellingen van Compagnie Red Yellow & Blue het meest adequaat te typeren als ‘de kleine moraal van de kleine mens’. ‘Hoe gaan we met elkaar om?’ is een vraag die Van Bendegem en Van Gils in sterk uitvergrote vorm op het toneel stellen. De centrale thema’s die zij aanpakken vormen de groeiende sociale segregatie en de maatschappelijke weerslag daarvan, de schijnbaar onoverbrugbare kloof tussen generaties en de positie van queerness in een almaar intolerantere samenleving. 

 
In een wereld waarin we steeds meer gereduceerd worden tot een nummer en statistiek en een speelbal zijn van marktwerking en algoritmes, wil het gezelschap het toneel benutten om ons menszijn weer een plek te geven.

Onszelf gespiegeld zien in alle pijnlijke onhandigheid, met alle bijbehorende goede bedoelingen en misverstanden, maar waarin de mens ook altijd wordt gedreven door een oerbehoefte om gezien en erkend te worden. Daarvoor is het toneel – vinden de makers - de plek bij uitstek. Daar nemen we de tijd om te luisteren, te kijken, te voelen en om elkaar werkelijk te zien. 

Compagnie Red Yellow & Blue wil een nieuwe vorm van volkstheater maken. Niet in de folkloristische zin, maar wel net zo direct, vooral op een emotioneel niveau. Zo waarachtig mogelijk, in verbinding met wie we zijn als mens.

 

Door een speelstijl toe te passen waarbij het publiek zich kan verhouden tot en verplaatsen in de personages en situaties, wil Compagnie Red Yellow & Blue gelaagd en toegankelijk theater maken en de drempel verlagen om ook buiten de theaterzaal het gesprek voort te zetten. Het ultieme doel: het publiek doen beseffen dat we zouden moeten streven naar het opnieuw waar kunnen maken van de claim dat we een tolerant volk en land zijn. De makers geloven dat meer begrip voor ‘de ander’ daar uiteindelijk toe kan bijdragen en het de grenzen tussen ‘wij’ en ‘zij’ kan doen vervagen.  

ELINE VAN GILS

ARTISTIEK LEIDER

Eline van Gils (1991 - Zij/haar) is in 2014 afgestudeerd aan de Toneel- en Kleinkunstacademie in Amsterdam. In haar laatste jaar liep ze stage bij diverse theatergezelschappen zoals het NNT, Zeelandia en bij regisseur Koos Terpstra. Na haar opleiding speelde Eline o.a. in de tv-series Thuisfront en in beide seizoenen van en de speelfilm ANNE+. Daarnaast speelde ze in veel verschillende voorstellingen van jonge makers. In 2021 tourde ze met de voorstelling George en Eran worden veganisten door Nederland en speelde ze een rol in Verdwenen Dagen, een korte film voor Videoland van regisseur Jim Süter. Afgelopen seizoen speelde ze in Who’s afraid of Oscar Wilde van Compagnie Red, Yellow and Blue en Een stel mannenpinguïns geregisseerd door Loek de Bakker. Sinds 2024 is ze mede-artistiek leider van Compagnie Red Yellow & Blue.



DAAN VAN BENDEGEM

ARTISTIEK LEIDER

Daan van Bendegem (1993 - Hij/hem) studeerde in 2015 af aan de acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij maakte de solo’s Who’s afraid of Red, Yellow and Blue en de muzikale solo met band De allerbeste voorstelling ooit, hierna hoeft er nooit meer een voorstelling gemaakt te worden. In 2014 was hij bij De Utrechtse Spelen te zien in Pheadra onder regie van Thibaud Delpeut.  In datzelfde jaar speelde Daan in Sneeuwwitje bij het NNT. In 2016 maakte Daan zijn eerste solovoorstelling bij Theater Utrecht: De teloorgang van een ongekroonde idealist. In 2017 was hij bij Theater Utrecht als regie-assistent verbonden aan de voorstelling The Family en Westkaai. In de zomer van 2017 maakte hij samen met Eva Tijken en Margo Verhoeven de Parade-voorstelling Als je in Brabant een begrafenis plant tijdens carnaval komt er niemand. In 2019 begon Daan zijn eigen theatergezelschap Compagnie Red Yellow & Blue. Daar maakte hij oa. Anna Karenina en Dronken Deliriumdagen.